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English | Aesthetics of Religion is a new paradigm that connects research approaches on materiality, the body, the senses, media, and religion. From 2015 to 2018, a network of fifteen scholars from Germany and abroad promoted this approach at six conferences and workshops funded by the German Research Fund (DFG). The network emerged from the working group “Aesthetics of Religion” of the German Association for the Study of Religion (DVRW).

The aesthetics of religion-network pioneers a well-defined theoretical approach with a comparative perspective. Based on the solid groundwork done in previous collaborations on  key concepts such as museality and imagination, it reaches out to integrate new members and to explore urgent topics. A significant challenge in this field will be to bridge the gap between cognitive and cultural approaches to religion. To that end, the network extends its previous paradigmatic work and develops an epistemology and methodology of aesthetics. In this endeavour, it also includes fields such as semiotics of religion and cognitive narratology as determined by the historically and empirically wide-ranging specializations of the (new) group members.

Recent years have seen many trends shifting scholarly attention toward sensory categories as analytical tools, among them spatiality, visuality, embodiment or, most recently, material culture. Aesthetics of religion, in its long history of theoretic reflection, has accounted for culturally formed sensorial patterns of perception as well as for styles, media formats and elaborated strategies of beauty – including the modern aestheticisation of lifestyle in consumer culture. In its on-going research, the aesthetics of religion-approach works on discovering axioms, clarifying terms and integrating theories of perception. Thus, aesthetics of religion is one of the most suitable approaches to critically evaluate categories and methods from various disciplinary and theoretical backgrounds and to connect them with one another.

Deutsch | Das DFG-Nachwuchsnetzwerk Religionsästhetik AESToR lief von 2015 bis 2018. Im März 2015 wurde das wissenschaftliche Nachwuchsnetzwerk Religionsästhetik von der DFG genehmigt. Damit gingen die jahrelangen fruchtbaren und publikationsintensiven Arbeiten des DVRW-Arbeitskreises in eine neuen Runde der Professionalisierung und Europäisierung. Das Netzwerk arbeitete – und arbeitet auch nach Ende der Förderung –  paradigmatisch weiter an einer Epistemologie und Methodologie des Ästhetischen. Dazu werden sich neu abzeichnende Felder einbezogen, allen voran Semiotik und kognitive Narratologie dank der historisch und empirisch breit gefächerten Spezialgebiete der (neuen und internationalen) Netzwerkmitglieder.

In den vergangenen Jahren gab es einige Trends, sinnliche Kategorien wie Räumlichkeit, Visualität, Embodiment und Materialität als vornehmliche Heuristik zu nutzen. Die Religionsästhetik verfügt über eine längere Theoriegeschichte in der Erforschung von kulturell geprägten sinnlichen Wahrnehmungswelten und ästhetischen Mustern, die über Stile, Medienformate und elaborierte Strategien der Schönheit bis hin zur modernen Ästhetisierung des Lebensstils in der Konsumkultur reichen. Im Zuge dessen hat sie Axiome freigelegt, Begriffe geklärt und auch wahrnehmungstheoretisches Wissen eingearbeitet. So erscheint Religionsästhetik als besonders geeigneter Ansatz, um verschiedene Theorieansätze zu prüfen und aufeinander zu beziehen.